Provizní systémy - základní finanční parametry

   Finanční parametry daného provizního systému jsou nejdůležitější čísla, podle kterých stojí za to se rozhodovat pro daný provizní systém, případně pro to, zda má vůbec smysl věnovat energii propagaci některého oboru, eshopu a podobně.

Přímá provize

   Výše přímé provize je nejčastějším sledovaným parametrem. Přímá provize má obvykle jednu ze dvou forem:

  • Pevná částka dle druhu sjednaného obchodu (uzavření smlouvy a pod.)
  • Procentuelní provize z objemu zprostředkovaných obchodů.
  •    Přímá provize daného provizního systému určuje procento objemu, které dostane partner v provizním systému z každé objednávky. Provize se počítá nejčastěji z objemu obchodu bez započtení DPH a bez poplatků za přepravní služby.

   Přímé provize pro affiliate partnery jsou často nastaveny hodně blízko limitní úrovně, kterou je daný shop ochoten poskytnout a obvykle se pohybují na 20-40% provize, kterou má samotný prodejce. Vyjednávání o provizích tedy přichází v úvahu, ale příliš velké odchylky od provize běžně poskytované neočekávejte.

Průměrná provize jednoho obchodního případu

   Přibližná provize při průměrné výši obchodu na daném eshopu, cíleném zdroji návštěvníků a dané provizi. Tento parametr spolu s konverzním poměrem vypovídá více o reálných možnostech daného shopu poskytnout provizním partnerům skutečný výdělek. 1% ze stavební zakázky ve výši 300 000Kč vypadá o kus optimističtěji, než 10% ze spodního prádla za 800Kč.

   Seriózní a zavedené internetové obchody udávají ve svých výsledcích minimálně počet zákazníků a celkový počet obchodů, z čehož lze snadno zjistit průměrnou výši zakázky a tím také výši provize pro jeden případ

Konverzní poměr

   Konverzní poměr cílených návštěvníků je druhým nejdůležitějším parametrem pro posouzení reality výdělků. Toto číslo udává poměr počtu návštěvníků ku počtu reálných obchodů. Pokud je eshop udělaný dobře, pohybuje se konverzní poměr ve většině oborů mezi 0,5-2% (1:200 - 1:50), vyšší konverzní poměr tedy ukazuje na výbornou kvalitu shopu nebo vybraného zboží, nižší velmi často na problematický eshop.

   Provize obchodníků a tím i provize affiliate partnerů jsou ve většině oborů běžného spotřebního zboží dané a jen velmi těžko s nimi může obchodník hýbat. Pokud tedy některý obchod nabídne affiliate parnerům provizi, která je několikrát vyšší, než u konkurence, zpravidla to znamená jediné - vyšší ceny o tuto provizi a tím i nižší konverzní poměr.

Doba provize - životnost cookie

   Další velmi důležitý parametr, který výrazně ovlivňuje výslednou výši provize daného provizního systému. Některé provizní systémy mají nastaveno cookie pouze na první session, u jiných dostáváte provizi několik měsíců, rok nebo dokonce provizi ze všech zakázek, které vámi získaný zákazník udělá. Standardně poskytují provizní systémy provizi po dobu 30-90 dnů od přístupu z daného provizního odkazu.

   Pokud je tato dobra kratší než jeden den (například jen aktuální session), výrazně se snižuje pravděpodobnost provize, v některých oborech až na 20%.

Druh neboli obor eshopu a provizního systému

   Obor, ve kterém funguje daný provizní systém ovlivňuje ve vztahu ke zdroji provizních návštěvníků z velké části konverzní poměr, výšku objednávky a další parametry. Pokud máte stránky o motorkách, můžete na nich inzerovat sportovní obuv, spodní prádlo, ale menší úspěch budou mít dětské hračky.

Kvalita provizního systému

   Kvalita provizního systému patří mezi administrativní parametry, ale zároveň výrazným způsobem ovlivňuje výši celkové provize. Některý provizní systém používá jako software malý nedoladěný přílepek k eshopu a jiný profesionální a propracovaný affiliate software.

   Kvalita provizního software má také vliv na počáteční náklady s rozběhnutím provizních odkazů - pokud máte online možnost kontrolovat počet prokliků či dokonce jednotlivé prokliky a vidíte online objednávky, můžete mnohem snadněji odhalit chyby než když prokliky nevidíte vůbec a objednávky zobrazuje provizní systém až po vyřízení a zaplacení.